BUDAYA KEUSAHAWANAN DALAM PERSPEKTIF ISLAM
Budaya bermaksud kemajuan fikiran, akal budi (cara pemikiran, berkelakuan dan
sebagainya). Ia juga ditafsirkan sebagai satu set sikap, tingkah laku, nilai-nilai dan
tindakan yang dikongsi bersama oleh sekumpulan manusia, syarikat dan sebagainya.
Keusahawanan pula adalah merupakan kata terbitan usahawan yang merujuk kepada
perkara-perkara yang berkaitan dengan usahawan. Oleh yang demikian budaya
keusahawanan bolehlah disimpulkan sebagai cara pemikiran, sikap, norma dan
kelakuan yang dimiliki dan dipraktikkan oleh individu usahawan itu sendiri.
1. Mengamalkan nilai-nilai murni keusahawanan
Nilai dan akhlak tidak dapat dipisahkan daripada keusahawanan. Ia merupakan asas
pembentukan peribadi setiap individu muslim termasuklah usahawan. Dalam bidang
perniagaan, Islam mewajibkan setiap usahawan untuk berpegang teguh dengan nilai
yang baik dan menjauhi nilai-nilai yang buruk. Oleh sebab itulah jaminan hanya
diberikan kepada usahawan yang benar-benar jujur dan ikhlas sahaja.
a. Nilai kepimpinan dan pengurusan yang baik
Kepimpinan dan pengurusan yang baik merupakan nilai yang utama dalam budaya
keusahawanan. Usahawan perlu mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan mampu
mengurus perniagaan dengan baik dan teratur. Nilai-nilai ini seharusnya diamalkan
dan dihayati oleh semua orang serta tidak hanya terhad kepada usahawan sahaja. Ini
penting kerana setiap manusia mempunyai tanggungjawab tersendiri dan perlu
mengurus tanggungjawabnya dengan baik dan teratur.
b. Berani menghadapi risiko
Risiko merupakan elemen yang tidak dapat dipisahkan dengan bidang perniagaan dan
keusahawanan. Tahap risiko inilah yang akan menentukan kadar keuntungan yang
akan diperolehi. Oleh yang demikian, usahawan perlulah bersedia dan berani
menghadapi sebarang kemungkinan dalam perniagaan yang dijalankan.
Rasulullah dan sahabat telah menunjukkan contoh keberanian menghadapai sebarang
risiko dalam menegakkan kalimah Allah. Mereka sanggup berperang dengan bilangan
tentera yang jauh lebih sedikit berbanding kaum Musyrikin. Walau bagaimanapun ini
tidak bermakna umat Islam perlu berani secara membuta tuli. Keberanian haruslah
disertai dengan strategi dan perancangan yang baik.
c. Amanah
Amanah juga merupakan nilai yang amat penting dalam keusahawanan. Ia merupakan
sifat mulia nabi-nabi dan rasul-rasul. Dalam hal ini Rasulullah sendiri telah
menunjukkan contoh terbaik sehingga digelar al-Amin
d. Sabar
Ramai tokoh-tokoh usahawan yang beberapa kali menghadapi kegagalan dan terpaksa
membina semula perniagaan daripada awal. Tokoh-tokoh seperti Hendry Ford, Albert
Kwok, Boon Siew dan ramai lagi merupakan usahawan yang telah menghadapi
pelbagai kesukaran pada awal pembabitan mereka dalam perniagaan. Walau
bagaimanapun, atas daya usaha dan kesabaran yang tinggi mereka berjaya membina
empayar perniagaan yang besar. Oleh yang demikian tahap kesabaran yang tinggi
amat penting bagi memastikan usahawan berjaya mengharungi pelbagai cabaran dan
rintangan. Sifat sabar ini juga merupakan sifat para rasul dan nabi-nabi.
e. Bersedekah
Konsep sedekah merupakan konsep yang luas dan penting dalam ekonomi Islam.
Sedekah bukan sahaja dibuat semata-mata untuk mendapatkan ganjaran daripada
Allah tetapi yang lebih utama adalah memberikan kestabilan ekonomi umat Islam.
2. Konsep Ubudiyah
Islam sebagai agama yang syumul tidak memisahkan segala urusan perniagaan
dengan nilai-nilai agama. Perniagaan bukan sahaja dianggap sebagai kerjaya tetapi
juga dikira ibadat dalam Islam dan akan mendapat ganjaran sewajarnya di akhirat.
3. Jaringan perniagaan yang kukuh
Apabila hijrah umat Islam berlaku, antara strategi utama Rasulullah adalah membina
masjid dan seterusnya mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar. Strategi ini
merupakan asas kepada pengukuhan dan kekuatan masyarakat Islam yang masih baru
di Madinah pada ketika itu. Ternyata strategi ini berjaya untuk membentuk ummah
yang kuat dan berjaya mengalahkan musuh yang datang daripada luar
4. Tadbir urus korporat yang baik
Tadbir urus korporat merujuk kepada sistem di mana sesebuah syarikat diurus dan
dikawal selia. Lembaga pengarah bertanggungjawab dalam pentadbiran syarikat
manakala pemegang saham berperanan untuk melantik pengarah-pengarah dan
juruaudit dan memastikan struktur yang betul sentiasa berjalan. Dalam konsep tadbir
urus ini, fokus diberikan kepada soal-soal berkenaan tanggungjawab, akauntabiliti,
ketelusan, kesepakatan dan kepimpinan. Hal ini penting bagi memastikan setiap
individu dalam organisasi menjalankan tugas masing-masing dan tidak
menyalahgunakan kuasa yang ada demi kepentingan peribadi.
5. Kreatif dan inovatif
Kreatif bermaksud mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan
mengembangkan sesuatu idea yang asli. Manakala inovatif adalah perihal memulakan
sesuatu yang baru. Sebagai individu yang sentiasa mengenal pasti peluang, nilai
kreatif dan inovatif merupakan nilai yang amat penting bagi setiap individu usahawan.
Sifat inovatif ini amat digalakkan oleh Islam memandangkan Allah menciptakan
setiap sesuatu adalah untuk digunakan oleh manusia.
MENERAPKAN BUDAYA USAHAWAN DALAM MASYARAKAT
Pembentukan usahawan muslim memerlukan persekitaran ekonomi dan sosial yang
kondusif. Untuk mewujudkan persekitaran sosial yang baik, masyarakat Islam harus
mempunyai kesedaran dan mengamalkan budaya keusahawanan. Umat Islam bukan
sahaja harus mengubah persepsi mereka terhadap bidang perniagaan tetapi
menghayati nilai-nilai yang wujud dalam keusahawanan itu sendiri. Nilai-nilai
tersebut perlulah ada dalam setiap individu meskipun mereka tidak menjalankan
sebarang perniagaan. Konsep ini dikenali sebagai keusahawanan dalaman
(intrapreneurship).Untuk mencapai objektif ini, pelbagai usaha oleh pelbagai
pihak perlu digembeling secara kolektif. Antara inisiatif-inisiatif yang boleh diambil
adalah seperti berikut:
1. Pengukuhan melalui Institusi keluarga
Institusi keluarga merupakan permulaan pembentukan individu dan masyarakat.
Melalui peranan ibu bapa, anak akan dibentuk mengikut acuan yang mereka
kehendaki.
Ini bersesuaian dengan maksud sabda Nabi :
“ Abu Hurayrah meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w berkata : “ Setiap
anak adam dilahirkan secara fitrah, maka ibu bapanya yang
mencorakkannya sebagai Yahudi, Nasrani atau Majusi..”
Hadis ini menegaskan betapa kuatnya pengaruh pendidikan awal kanak-kanak dalam
mencorakkan peribadi individu pada masa akan datang. Kajian telah menunjukkan
bahawa ibu bapa mempengaruhi sikap anak-anak sama ada berminat untuk
berkecimpung dalam keusahawanan atau sebaliknya
2. Meningkatkan ilmu pengetahuan
Pepatah melalui ada menyatakan “ kalau tak kenal maka tak cinta”. Pepatah tersebut
membawa maksud bahawa, seseorang itu akan cenderung atau meminati sesuatu
hanya apabila dia benar-benar memahami perkara tersebut. Begitu juga dengan bidang
keusahawanan, pengetahuan yang mendalam amat perlu untuk memastikan seseorang
itu berjaya dalam bidang yang diceburi.
3. Contoh yang baik oleh usahawan
Peranan membudayakan masyarakat dengan keusahawanan perlulah ditunjangi oleh
usahawan sendiri. Usahawan perlu menunjukkan contoh yang baik dan menjadi role
model kepada masyarakat. Persepsi buruk terhadap mereka perlu diperbetulkan dari
semasa ke semasa. Usahawan perlu mencontohi para sahabat Rasul yang sentiasa
menjadi penyokong kuat terhadap perkembangan Islam.
Para usahawan muslim harus beriltizam untuk sentiasa mengamalkan nilai-nilai murni
keusahawanan dan meninggalkan segala larangan Allah s.w.t. Sifat-sifat sabar, ikhlas,
mesra dan sebagainya harus ditonjolkan di samping menawarkan produk-produk yang
berkualiti. Di samping itu usahawan juga harus memenuhi obligasi mereka terhadap
masyarakat dengan bersedekah, menderma dan menunaikan zakat.
4. Sokongan berterusan dari pihak kerajaan
Kerajaan memainkan peranan yang penting dalam menerapkan budaya keusahawanan
dalam masyarakat. Pelbagai usaha dan dasar telah dirangka bagi mencapai objektif
tersebut. Melalui Dasar ekonomi Baru kerajaan telah memperkenalkan beberapa
langkah untuk meningkatkan pegangan orang Melayu dalam ekonomi. Selepas Dasar
Ekonomi Baru, kerajaan tetap meneruskan usaha murni ini dengan mewujudkan Dasar
Pembangunan Negara. Penyertaan masyarakat Melayu dalam bidang keusahawanan
diberikan dorongan dan bimbingan padu dari pelbagai sudut. Kerajaan telah
mewujudkan pelbagai agensi untuk menyokong usaha-usaha ini. Antaranya adalah
Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi, MARA, MARDI, PERNAS,
MIDA dan banyak lagi badan-badan lain. Agensi dan badan-badan ini membantu
usahawan dari segi kewangan, pemasaran, kemahiran teknologi dan pelbagai aspek
lain. Melalui dasar-dasar tersebut kerajaan secara langsung ataupun tidak langsung telah
cuba menerapkan budaya keusahawanan kepada seluruh Masyarakat. Program yang
dirangka oleh agensi dan kementerian terbabit bukan sahaja meliputi individu yang berkecimpung dalam perniagaan tetapi juga meliputi pelajar sekolah dan institusi
pengajian tinggi. Malah kesedaran dan motivasi perniagaan juga diberikan kepada
golongan-golongan tertentu seperti ibu tunggal dan masyarakat di bawah kategori
miskin. Program-program seperti ini sebenarnya memberikan gambaran kepada
masyarakat betapa pentingnya keusahawanan dan perlunya mereka menghayati
budaya dan nilai-nilai dalam keusahawanan tersebut.
No comments:
Post a Comment